بازدید علمی دانشجویان دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه کاشان از پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

۰۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۵ کد : ۱۰۵۷۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۵۷۶

جمعی از دانشجویان دانشکده فیزیک دانشگاه کاشان از پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ipm  بازدید کردند.

در قسمت اول این بازدید پروفسور جواد رحیقی، مدیر طرح چشمه ی نور ایران، به تبیین کلی و زیرساختی این طرح ملی و اهمیت وجود آن در ایران برای دانشجویان پرداختند.

در قسمت دوم دکتر احسان سلیمی (مدیر آموزش و ظرفیت سازی طرح چشمه ی نور ایران) توضیحاتی را در خصوص شتابگرهای خطی و دایروی  ارائه کردند. همچنین پروژه ی ملی یون درمانی که فعالیت خود را در کرج آغاز کرده از دیگر قسمتهای مهم سمینار وی بود.

 دکتر فاطمه طباطبایی (عضو هیات علمی پژوهشکدهی نجوم) همچنین مطالبی را در خصوص پژوهشکده نجوم و اهمیت و مزیت‌های طیف‌های رادیویی که توسط تلسکوپهای رادیویی آشکارسازی میشوند در مطالعهی ساختار کیهانی ارائه کردند.

دانشجویان در پایان از بخش آزمایشگاههای تحقیق و توسعهی طرح چشمهی نور ملی این پژوهشگاه بازدید کردند.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی مؤسسه‌ای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری است که در سال 1368 با نام «مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات» تأسیس شد و هدف اولیه آن پیشبرد پژوهش و نوآوری در این دو رشته، و ضمناً فراهم آوردن الگویی بود که به ترویج و اعتلای فرهنگ پژوهش در سطح کشور کمک کند. مرکز فعالیت خود را با 3 هسته تحقیقاتی در فیزیک نظری و 3 هسته تحقیقاتی در ریاضیات و با امکاناتی اندک آغاز کرد ولی به تدریج با توسعه امکانات و جذب دانشورانی از رشته‌های دیگر، فعالیت آن به حیطه‌های دیگری گسترش یافت و در سال 1376 نام آن به «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» تغییر کرد.

 این پژوهشگاه در حال حاضر با 9 پژوهشکده در زمینه‌های گوناگون علوم بنیادی و برخورداری از زیرساخت‌ها و امکانات لازم (شبکه الکترونیکی، کامپیوتر، آزمایشگاه‌ها، و کتابخانه مجهز و روزآمد) که دائماً هم رو به توسعه است، حضور فعالی در جریان پژوهشی کشور در این دانش‌ها دارد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه دانش های بنیادی بازدید دانشجویان از پژوهشگاه دانش های بنیادی دانشجویان فیزیک


( ۲ )

نظر شما :